tag:blogger.com,1999:blog-341726677129203821.post6533758778962006691..comments2023-11-23T18:26:07.589+02:00Comments on Glitteriaddikti: Skandaalin käryä - vaikuttajamarkkinoinnin epäkohdatAnna - Glitteriaddiktihttp://www.blogger.com/profile/17292367938962868527[email protected]Blogger8125tag:blogger.com,1999:blog-341726677129203821.post-52416346908136549482021-04-09T19:17:37.907+03:002021-04-09T19:17:37.907+03:00Sulla on Linda tosi hyviä pointteja!
Se on totta...Sulla on Linda tosi hyviä pointteja! <br /><br />Se on totta, että yritykset kääntyy aina niiden vaikuttajien puoleen seuraavaksi jotka tätä tekee ilmaiseksi. Mulla kävi esim juuri yhden vanhan yhteistyökumppanin kanssa niin, että kun ilmoitin etten tee yhteistöitä enää pelkästään pr kampanjoina niin yllättäen ei enää yhteistyö kiinnostanutkaan. Homma on se, että nyt kun verottajakin linjasi uudet säännöt pr tuotteiden verotuksesta, niin mietin entistä tarkemmin mistä ja mitä haluan. Ei ilmaisessa työssä ole mitään järkeä kun miettii miten hulluna tähän itselläkin kuluu viikko tasolla tunteja ja näistä tunneista ei saa euron euroa. Myös lukijoiden olisi se kiva tiedostaa, että jos sisältöjä tykkää lukea, niin bloggaajan tukeminen esim niiden affi-linkkien kautta ei ole heiltä pois vaan auttaa blogia pysymään hengissä. <br /><br />Ja tästäkin löytyi juuri yhdeltä toiselta vaikuttajalta instagramissa juttua ja laskelmia, miten hullua tulovirtaa yhden vaikuttajan postaus loppupeleissä yritykselle tuokaan. ja vielä mahdollisesti vuosienkin päästä julkaisusta. Joten ei siinä ilmaisessa työssä ihan totta vie ole kyllä mitään järkeä. Nykyään myös puhutaan että mikrovaikuttajat voivat olla markkinoinnissa jopa tehokkaampia kuin isot, vaikka seuraajia onkin vähemmän, koska näiden mikrovaikuttajien seuraajat ovat sitoutuneempia ja aidosti kiinnostuneita sisällöstä. Joten hyvät ja huonot puolet varmasti monen tyyppisessä vaikuttajamarkkinoinnissa :)Anna - Glitteriaddiktihttps://www.blogger.com/profile/17292367938962868527[email protected]tag:blogger.com,1999:blog-341726677129203821.post-9629395400346671952021-04-09T18:55:18.830+03:002021-04-09T18:55:18.830+03:00Tätä mä just ajan takaa! Kiitos viisaista sanoista...Tätä mä just ajan takaa! Kiitos viisaista sanoista :)<br /><br />Vaikuttajan työ on sinänsä hankalaa että meidän täytyy pysyä rehellisenä ja uskollisena lukijoihin ja seuraajiin päin, mutta kukapa firma haluaisi itselleen tai tuotteilleen negatiivista mainosta. Se on kuitenkin riski mikä yritysten on kannettava, koska kuten sanoit, päälleliimattu mainonta paistaa ja vie uskottavuuden sekä vaikuttajalta että yritykseltä. Itse olen aina korostanut rehellisyyttä tässä työssä, koska vain sillä tavalla olemalla aito oma itsensä ja kertomalla totuudenmukaisesti tuotteista, saa luottamuksen seuraajiinsa.Anna - Glitteriaddiktihttps://www.blogger.com/profile/17292367938962868527[email protected]tag:blogger.com,1999:blog-341726677129203821.post-19395515268695468732021-04-09T18:53:16.517+03:002021-04-09T18:53:16.517+03:00Näin se just on. Yhden blogipostauksen tekeminen v...Näin se just on. Yhden blogipostauksen tekeminen vaatii tuntien työn ja pelkästään jo huolellisen suunnittelut. Siihen sitten täydellisten ig kuvien nappaaminen vaatii valotukset ja kaikki tarkasti oikein. Ei se ole niin yksinkertaista että vaan räpsäistään joku otos olevinaan sinne päin varsinkin kun nykyään jo ihan amatööreillä on niin upeita kuvia instagramit täynnä :DAnna - Glitteriaddiktihttps://www.blogger.com/profile/17292367938962868527[email protected]tag:blogger.com,1999:blog-341726677129203821.post-22891594071172047032021-04-09T18:51:50.726+03:002021-04-09T18:51:50.726+03:00Oon sun kans samaa mieltä. Tosi monet ottaa vastaa...Oon sun kans samaa mieltä. Tosi monet ottaa vastaan ihan kaiken pr:n ja tuotteet. Itse en tää näin edes verotuksellisista syistä saati sitten siksi että haluan vain ilmaista tavaraa. Jos joku tuote ei sovi mun aihepiiriin tai muutenkaan en pysty sitä allekirjoittamaan niin en mä sellaisesta rupea edes kirjoittamaan. Se on myös niin kovin kummallista että edes isot toimijat ei välttämättä tänäkään päivänä tiedä miten vaikuttajamarkkinointia käytännössä tehdään ja että siitä kuuluu maksaa kuten mistä vain työstä vaikuttajalle korvaus. Monet firmat haluaa vain ilmaista näkyvyyttä purkkipalkalla mikä on tosi kohtuutonta.Anna - Glitteriaddiktihttps://www.blogger.com/profile/17292367938962868527[email protected]tag:blogger.com,1999:blog-341726677129203821.post-75668224229685652202021-03-24T13:23:19.103+02:002021-03-24T13:23:19.103+02:00Tämä kateus tuleekin siitä että vaikuttajan suosio...Tämä kateus tuleekin siitä että vaikuttajan suosio ja saamat yhteistyöt ja pr lahjat ovat julkisia ja tästä syystä muun menestys voi jotain ärsyttää jos itse ei vaikka saa haluamaansa tavaraa ilmaseksi :) Itse olen surkeistakin yhteistyöjutuista kieltäytynyt ja ilmaisista tavaroista jos ne eivät ole mielestäni ok tai jotain juttua vastaan odotetaan kirjoitusta. Pitäisi pysyä "true to yourself" eikä mennä sinne mihin sua vedetään narunpäässä. Toisaalta mulla ei ole mitään kiinnostuta ig-markkinointiin mutta blogin puolella olen valmis toisaalta pistämään työtunteihin aikaa. Toki blogin kanssa pidän myös rentoa otetta :) On hienoa että jotkut voivat menestyä vaikuttajina mutta ei se helppoa ole ja suurin osa yrittää juuri saada vaikuttajat tekemään ilmaista työtä. • Katri •https://www.blogger.com/profile/02707489935389160375[email protected]tag:blogger.com,1999:blog-341726677129203821.post-66558150447804058472021-03-23T13:42:05.463+02:002021-03-23T13:42:05.463+02:00Mulla on samoja ajatuksia, varmaan samoista kamppi...Mulla on samoja ajatuksia, varmaan samoista kamppiksista mistä sinä ja Linda puhutte, hirmu vaatimukset ja palkkio aika mitätön työmäärään nähden. Kun se ei ole vaan sitä että kuva napataan vaan itsekin pitää suunnitellä mikä päivä ja mihin kellonaikaan on hyvä luonnonvalo ja missä sen kuvan saa otettua. Ja aikataulu todella tiukka, vain pari päivää aikaa tehdä se työ. Itse haluan pitää tämän enemmän harrastuksena koska mulla on muu työ ja muitakin harrastuksia, tiedän että tämän bloggaamiseen saa halutessaan viemään ajan kaikelta muulta ja ei se ole sen arvoista loppujen lopuksi :)Charming Nailshttps://www.blogger.com/profile/15062929381295795228[email protected]tag:blogger.com,1999:blog-341726677129203821.post-68923936483543207482021-03-23T12:24:22.225+02:002021-03-23T12:24:22.225+02:00Tällai ihan tavan tallaajana arvostan että tuot tä...Tällai ihan tavan tallaajana arvostan että tuot tällaisia asioita julki. Täytyy sanoa, että suurin syy siihen miksi mua on vaikuttajat joskus ärsyttäneet on se, että saatua tuotetta kehutaan maasta taivaaseen tuotteena, joka suunnilleen pelasti meidän perheen tulevaisuuden mahtavuudellaan. Ja siinä kohta mä lakkaan lukemasta, koska se haisee niin voimakkaasti maksetulle mainokselle etten jaksa antaa sille huomiota, ja tuskin kiinnostun tuotteesta jos sen mainostus tuntuu feikiltä. <br /><br />Jotkut taas osaavat mainostaa niin, että ihan aidosti kiinnostun tuotteesta ja haluan tukea heitä klikkaamalla niitä affi-linkkejä, mutta yleensä tällaiset ihmiset on just niitä jotka ovat uskaltaneet postata myös vähemmän positiivisia sanoja käyttämistään tuotteista, niin muodostuu luottamus, että tämän vaikuttajan mielipiteeseen uskaltaa luottaa kun tietää ettei se kehu vaan "rahankiilto" silmissään. <br /><br />Että sikäli tosi harmi jos teiltä vaaditaan kohtuuttomia, koska eihän tollaisesta lopulta hyödy oikein kukaan?kummitushttps://www.blogger.com/profile/12262256186680533019[email protected]tag:blogger.com,1999:blog-341726677129203821.post-10537744869690294852021-03-23T09:26:02.550+02:002021-03-23T09:26:02.550+02:00Toi mitä kirjoitit noista kamppiksista, missä vaat...Toi mitä kirjoitit noista kamppiksista, missä vaatimukset on hakea tyyliin kuu taivaalta vaan tuotepalkkiota vastaan, on mun mielestä jotain aivan kamalaa. Just ehkä viikko sitten näin taas yhden kampanjan, missä oli tosi kiinnostavia tuotteita, joita olisin mieluusti itsekin testannut, mutta vaatimukset siitä millaiset kuvat ja julkaisut _täytyy_ tehdä, oli jotain aivan naurettavaa. En tajua miten tässä kohtaa ei ymmärretä, että noi vaatimukset vaikuttajan työtä kohtaan täyttää täysin kaupallisen yhteistyön kriteerit ja siinä kohtaa vaikuttajalle kuuluisi maksaa rahallinen palkkio. Jos erikseen sanotaan millaisia kuvia pitää ottaa ja mitä niissä pitää näkyä sävymaailmasta alkaen, en todellakaan lähde purkkipalkalla itse tekemään sellaista työtä. Ja tää on vain mun mielipide, enkä näe lähtökohtaisesti vääränä sitä, jos joku toinen tällaiseen tarttuu. Toisaalta täytyy aina muistaa, että niin kauan kuin ihmiset tekee käytännössä ilmaiseksi näitä juttuja, yritykset myös jatkavat tätä ja olettavat muidenkin tekevän samoin. Miksi he maksaisivat, jos joku tekee kuitenkin saman ilmaiseksi? Eri juttu jos kyseessä on joku isompi nimi, mutta jos nyt puhutaan ihan mikrovaikuttajista.<br /><br />Toisaalta jonkun yksittäisen mikrovaikuttajankin on sen puoleen vähän paha lähteä sanomaan jollekin yritystaholle, että hei mä en suostu tähän vaan haluan jotain muuta, kun todennäköisesti siinä kohtaa yritys sanoo, että kiitos näkemiin. Ei toki välttämättä, sillä varmasti asiat on joidenkin kanssa myös neuvoteltavissa ja osa oikeasti kuuntelee vaikuttajia ja haluaa tulla vastaan. Mutta siis pelko on varmasti vaikuttajilla aina just se, että yhteistyöt loppuu eikä pr-lähetyksiäkään enää tule, jos ei suostu niihin ehtoihin, mitkä yritys on asettanut tai just vaikkapa kirjoita tuotteista, jotka saa testiin. Mä en itse lähtökohtaisesti ota testiin tuotteita, jotka ei mua kiinnosta ja joista en pystyisi kirjoittamaan, sillä en koe sen hyödyttävän itseäni tai sitä yritystä, joka haluaa pr-tuotteita mulle lähettää. Tokikaan kaikki ei voi itselläkään toimia, mutta aika pitkälti sitä jo tuotteita vastaanottaessa tietää onko niissä edes potentiaalia siihen, että ne toimisivat itsellä ja pääsisivät käyttöön. Jos tiedän jo heti, etten halua kyseisistä tuotteista kirjoittaa tai edes testata, en ota niitä vastaan. <br /><br />Tää on tärkeä asia mistä kirjoitit ja vieläkin tuntuu, että ihmisillä on tosi negatiivinen käsitys vaikuttajista. Vaikuttajien työtä ei arvosteta pätkääkään ja ajatellaan, ettei siitä edes kuulu maksaa korvausta. Jokainen on toki oikeutettu mielipiteeseensä, mutta musta tuntuu ettei monet ymmärrä sitä, kuinka paljon ne yritykset oikeasti saattaa hyötyä siitä, että vaikuttajat esittelee tuotteita ja linkittää niitä myyviin verkkokauppoihin. Se raha menee kaikki sille yritykselle, joten en ymmärrä miksi joidenkin mielestä siitä ei voisi edes pienenpientä siivua antaa sille vaikuttajalle, joka auttaa tuomaan tuotetta ihmisten tietoisuuteen ja joka on oikeasti käyttänyt aikaa ja vaivaa julkaisujen tekemiseen. Mutta kun "tää ei oo oikeeta työtä" niin ei tästä kuulu myöskään maksaa. Se on selkeesti siltä Matti Meikäläiseltä pois, jos vaikuttaja saa korvauksen tekemästään työstä tai "työstä", kuten monet ajattelee.Lindahttps://www.blogger.com/profile/02708400180189840924[email protected]