maanantai 13. tammikuuta 2020

Elämäntapamuutos, jossa päätin onnistua

* kaupallisessa yhteistyössä Fitverstas



En tehnyt tänä vuonna uuden vuoden lupauksia, vaan uuden vuoden tavoitteita. Olen kilpailuhenkinen ja pidän siitä, kun minulla on selkeät suuntaviivat, joita kohti pyrkiä. Se tuo arkeen mielekkyyttä ja toisaalta saa minut tekemään kovasti töitä itselleni tärkeiden asioiden eteen. Vuosien aikana minulla on ollut monenlaisia tavoitteita, jotka ovat aina liittyneet jotenkin opiskeluun tai uraan. Havahduin vuosi sitten siihen, että olen paahtanut menemään vuosikausia niin kovalla vauhdilla, että olen oikeasti unohtanut sen tärkeimmän eli itseni. Olen laiminlyönyt omaa jaksamista, terveellisiä elämäntapoja ja liikunnan merkitystä. Olenkin viimeisen parin vuoden aikana ihmetellyt, mihin on kadonnut se entisen kilpaurheilijan motivaatio treenaamiseen ja miksi ruoka on niin helppo korvata herkuilla... Aina on ollut helppo vedota kiireeseen, joka tuntuu oravanpyörässä vain lisääntyvän vuosi vuoden jälkeen. Tuttua?




Tänä vuonna 2020 haluan panostaa itseeni!

Olen itse itselleni se kaikkein tärkein täällä maailmassa ja oman hyvinvoinnin laiminlyönti kostautuu myöhemmin moninkertaisesti. Siksi olen päättänyt tänä vuonna olla itselleni lempeä, mutta riittävän tiukka, jotta suunnittelemani elämäntapamuutos onnistuu. Olen päättänyt rakastaa itseäni sellaisena kuin olen. En aio rääkätä itseäni salilla henkihieväriin sen takia, että olen syönyt kahvilassa yhden kakkupalan. Toisaalta en halua myöskään ahmia väsymyksessä karkkia kilokaupalla vain koska heikkona hetkenä tekee mieli. Haluan, että tänä vuonna voin tuntea itseni jälleen energiseksi, kantaa kroppaani ylpeänä ja asettaa itselleni realistisia tavoitteita, joiden saavuttaminen ei ole sulaa hulluutta.

Tänä vuonna elämäntapamuutoksellani on ensikertaa vuosiin oikeasti mahdollisuus onnistua. Opintoni ovat hyvällä mallilla, minulla on loistava tukiverkosto, työpaikka, kalenterista on raivattu tarpeeksi tilaa uusien muutosten omaksumiselle ja se tärkein - olen oikeasti motivoitunut! Motivaatio on muutoksessa kaikkein tärkeintä. Olen päättänyt onnistua. Sen ääneen sanominen tuntuu hyvältä ja ehkä nyt kun te kaikki tiedätte tästä, tulen myös ahkerammin ponnistelemaan tavoitteeni eteen.

Mitkä sitten ovat tavoitteeni?






SYÖMINEN

Tänä vuonna haluan löytää balanssin terveellisen ja järkevän syömisen kanssa. Rakastan ruokahifistelyä ja herkkuja. Erityisesti niitä herkkuja. Olen ollut vuosia "huomaamattomassa" sokerikoukussa enkä edes tajua, miten tulee herkuteltua ihan päivittäin. Kohtuullinen herkuttelu ei ole ongelma, jos muistaa muuten syödä terveellisesti ja toisaalta kuluttaa sen ylimääräisen energian jotenkin. Nuorempana kilpaurheilu piti minut todella hoikkana, eikä herkutteluni näkyny kropassa lainkaan. Nyt kun urheilu on muuttunut satunnaiseksi salilla pyörimiseksi ja loput vuorokaudesta istun töissä tai tenttikirjojen äärellä, niin kyllähän ne herkut alkaa pikkuhiljaa näkyä. Nykyään puhutaan paljon kehopositiivisuudesta ja siitä, ettei itselle saa olla ankara. Olen kehopositiivisuuden kanssa samaa mieltä siitä, että mikäli on itse tyytyväinen vartaloonsa, niin silloin kaikki on hyvin. Muiden takia ei tarvitse laihistella.

Minä en kuitenkaan nyt yli vuoteen ole tuntenut oloani kotoisaksi kehossani. Ulkonäkökeskeisyys ei ole minulle tärkeää, mutta valehtelisin jos väittäisin, etten haluaisi näyttää hyvältä kesämekoissa. Eikä tervellinen syöminen ole tärkeää vain ulkonäön takia. Suomessa sydän- ja verisuonitauteihin kuolee vuosittain hälyttävän paljon ihmisiä aivan liian nuorena. Taudit voivat aiheutua elämän aikaisista huonoista valinnoista, kuten liikkumattomuudesta ja huonoista ruokatottumuksista. En halua joutua kärsimään tällaisista ongelmista (tai mistään muistakaan itse aiheutetuista sairauksista) liian varhain. Haluan elää pitkään terveenä, kukapa ei haluaisi.




Koska oikeanlainen syöminen näyttää olevan haastavaa, olenkin ottanut itselleni tähän kauan kaipaamaani apua. Fitverstas on kotimainen yritys, joka myy treeni- ja ravintopaketteja. Olen kulkenut Fitverstaan matkassa jo vuosia ja kirjoitinkin treenaamisesta aikaisemmin blogissani täällä. Tällä kertaa otin itselleni testiin treenipaketin ohessa myös ravintopaketin, joka sisältää esimerkkiruokavalion, reseptejä ja erilaisia tukipilareita matkalla kohti onnistumista. Esimerkkiruokavaliossa on laskettu grammamääräisesti ohjeet erilaisiin ruoka-aineisiin, joista voi koota mieleisensä kokonaisuuden päivän eri aterioille. Ohjeet on selkeät ja niiden noudattaminen helppoa ihan perus arjessa. Ohjeita lukiessa olen myös huomannut mitkä asiat minulla ovat jo suhteellisen hyvällä mallilla ja mitkä taas aivan retuperällä. On motivoivaa lähteä etenemään haasteessa pienin askelin, sillä varsinkin painonpudotus ei ole sprintti vaan maraton. Elämäntapamuutosta ei tehdä viikossa tai kuukaudessa, sen pitäisi kestää koko elämän.

Miten olen päättänyt onnistua oikeanlaisten ruokatottumusten omaksumisessa?

* Pienet tavoitteet

Pienet tavoitteet kerrallaan on helpompi omaksua kuin kaiken muuttaminen kerralla. Kukaan ei pysty heittäytymään kertaheitolla salaattilinjalle ja unohtamaan kaikkia herkkuja. Maltillisin askelin muutos onnistuu ja keholla on aikaa tottua uusiin tapoihin. Olen päättänyt vähentää herkkuja asteittain enkä missään tilanteessa tule kieltämään niitä itseltäni kokonaan. Siinä ei olisi edes mitään järkeä, koska miksi kieltää jotain täysin, kun sitä voi nauttia kohtuudella. Tavoitetilanteeni on se, että pidän viikossa yhden herkkupäivän ja muina päivinä vältän sokeria ja prosessoitua ruokaa.

* Vältän noutopöytiä

Olen huomannut, että buffet pöydissä tulee aina syötyä liikaa. Ruuan määrästä sokaistuu ja aina ajattelee, että syödään nyt sitten koko rahan edestä. Entäpä jos söisikin vähemmän ja laadukkaammin? Noutopöydän idea ei ole ensinnäkään ahtaa itseään niin täyteen, ettei koko päivänä pysty enää tekemään mitään. Toiseksi buffeteissa on usein tarjolla halpaa prosessoitua tai rasvaista ruokaa, jonka energiatiheys on valtava, mutta ravintoarvot huonoja. Niinpä olen päättänyt, etten käy enää buffeteissa vaan lounaallakin valitsen mielummin ruokalan, jossa saa valmiin kootun annoksen.

* Kuuntelen itseäni ja olen armollinen

Itsensä ruoskiminen huonojen valintojen takia ei johda mihinkään muuhun kuin uusiin retkahduksiin. Keho stressaantuu aina, kun alat morkkistella syömääsi pullaa ja stressi taas lisää ruokahaluasi ja siksi sillä on suora yhteys lihomiseen. Siksi olen päättänyt olla itselleni armollinen varsinkin näin alussa. En turhaan ala morkksitelemaan vaan mietin missä mentiin vikaan ja pyrin korjaamaan toimintaa. Yritän oppia kuuntelemaan kehoani ja nälän tunnetta, mikä todennäköisemmin johtaa myös onnistumisiin ja ruokkiin positiivista kehää.





LIIKUNTA

Toinen tämän vuoden tavoitteeni on ottaa säännöllinen liikunta osaksi arkeani. Tavoitteeni on liikkua vähintään 7 tuntia viikossa eli tunti per päivä. Liikunta voi olla kovan sykkeen liikuntaa tai reipasta kävelyä / pyöräilyä tai jotain ihan muuta. Liikunta myös lisää vireyttä ja onnellisuutta, joten haluan myös siksi onnistua liikuntatottumusten omaksumisessa. Olen oppinut itsestäni vuosien varrella sen, että pidän liikunnasta, jossa voin kilpailla itseni kanssa ja jossa tunnen oikeasti tekeväni jotain fyysisesti hyvin kuormittavaa. Siksi jooga ja tanssit eivät ole minun juttu. Haluan mitata suoriutumistani ja nähdä tuloksia. Siksi ehkäpä paras hankintani on ollut toissa vuonna ostamani Suunnon sykekello, jossa näkyy tärkeää informaatiota treenaamisesta. Tärkeintä liikunnassa onkin mielekkyys, sillä epämiellyttävää liikuntaa ei kukaan jaksa väkisin tehdä muutamaa kertaa enempää. Mielekkyys voi tulla ulkoisesta motivaatiosta esimerkiksi kehityksestä ja ulkonäkön muokkaamisesta tai sisäisestä motivaatiosta kuten hyvästä olosta. Kannattaakin oppia kuuntelemaan itseään ja miettimään, mikä itseään motivoi. Hommasta tulee heti hauskempaa, voin luvata!

Fitverstaalla on tarjolla myös treenipaketteja, joita olen itse ahkerasti käyttänyt jo vuosien ajan. Treenipaketteja löytyy niin salille kuin kotiin. On myös juoksupaketteja, venyttelypaketteja, HIIT paketteja jne. Kaikille löytyy jotakin. Nyt minulla on menossa HIIT valmennus ja teen salilla myös kolmiosaista treeniä. Siitä saakin jo hyvin neljä treeniä viikkoon ja loput päivät täytyy kehitellä vaikka palauttavia kävely tai juoksulenkkejä. Uuden vuoden jälkeen olenkin saanut liikunnan hyvin käyntiin ja tehnyt viikossa kolme treeniä. Olenkin tästä erittäin ylpeä ja pyrin pitämään yllä positiivista virettä treenaamiseen, jottei into lopahda. Suunnittelen treenit aina edellisellä viikolla ja pistän ne kalenteriin ylös. Näin tulee oikeasti tehtyä treeni, sillä muutoin vain sopisin kalenterin täyteen ohjelmaa ja huomaisin sunnuntaina ettei olekaan ollut aikaa tehdä yhtään liikuntaa koko viikkona. Itseään kun on niin helppo huijata.




Tässäpä tavoitteeni tälle vuodelle elämäntapamuutoksen suhteen. Tulen aina välillä vuoden aikana palaamaan haasteen suhteen tänne bloginkin puolelle ja teen katsausta miten minulla on sujunut. Tarkoitus on siis pudottaa hiukan painoa, vähentää herkuttelu ja saada treenaaminen säännölliseksi osaksi arkea. Kesäkuntoonkin ehtii vielä loistavasti päästä, sillä olen nyt asian kanssa kärppänä liikenteessä. Tarkoitus on myös tehdä näistä tavoitteista ihan pysyvä muutos, ei vain hetkellinen pyrähdys.

Onko muita elämäntapamuutokseen ryhtyviä/ryhtyneitä?

ALEKOODI

Minulla on teille myös alekoodi Fitverstaan treeni- ja ravintopaketteihin. Koodilla GLITTERI saat kaikista paketeista -50% hinnasta pois. Kauppaan pääset tästä. Vuoden vaihteessa myyntiin on tullut myös uusia paketteja vuodelle 2020, joten kannattaa käydä katsastamassa valikoimaa. Jos tarvitse apua oikeanlaisen paketin valinnassa, niin Fitverstaan tiimi auttaa oikein mielellään. Ole siis rohkeasti heihin yhteydessä, mikäli kaipaat neuvoja. Myös minulta voi kysellä apua, olen jo konkari näiden erilaisten pakettien kanssa, joten autan mielelläni osaamiseni mukaan :)
3 kommenttia on "Elämäntapamuutos, jossa päätin onnistua"
  1. Voin hyvin samaistua sun ajatuksiin ja itsekin ollut jo pidempään ruokavaliolla, jolla lähtenytkin kiloja ihan kivasti. Vielä kun vähän useammin pääsisin salille!

    Tsemppiä muutokseen ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Elämäntapamuutos vaatii monenlaista ajatusten muokkaamista, mutta se on jo suuri askel että ruokailutottumukset saa kuntoon :)

      Kiitos ja samoin sinulle kovasti tsemppiä! <3

      Poista
  2. Hei!
    Kannatti hieman googlailla...löysin blogistasi alekoodin, joka tuli nyt käyttöön. Itsekin tarkoitus nyt ottaa itseäni niskasta kiinni ja alkaa säännöllisempi liikunta! Kiitos koodista!

    VastaaPoista