maanantai 22. maaliskuuta 2021

Skandaalin käryä - vaikuttajamarkkinoinnin epäkohdat

Kuva: Eija Ranua


Nyt päätin lähteä kirjoittamaan aiheesta, joka varmasti nostattaa tunteita varsinkin vaikuttajan työtä tekevissä sekä yrityksissä ja pr-toimistoissa. On kuitenkin aika nostaa kissa pöydälle ja avata teille lukijoille (aka kuluttajille) mitä kulisseissa oikein tapahtuu. Kerron näkökulmani osapuolista anonyymina silläkin uhalla, että yhteistyötarjoukset loppuisivat tähän. Koen rehellisyyden vaikuttajan työssä ehdottoman tärkeäksi ja se on mun prioriteetti numero yksi ollut aina blogin perustamisesta asti. Siksi päätin myös, etten halua sellaisia tahoja yhteistyökumppaneiksi tai seuraajiksi, jotka tästä vetää herneet nenään. Peittely, mielistely ja valheellinen markkinointi on tässä työssä ainoastaan haitallista kaikille osapuolille ja sen olisi nyt myös loputtava.

Mitä vaikuttajan työ sitten oikein on?

Vaikuttaja toimii yritysten ja kuluttajien rajapinnassa markkinoiden tuotteita ja palveluita. Vaikuttajiin on helppo samaistua, sillä me ollaan ihan tavallisia ihmisiä. Me tuotetaan sisältöä, jaetaan elämää ja kerrotaan kokemuksista. Monet seuraajat voivat kokea vaikuttajat "ystävinä". Vaikuttajien  elämään pääsee sukeltamaan niin syvälle, että syntyy tunne kuin oikeasti tuntisi tämän henkilön. Tästä syystä vaikuttajamarkkinointi on räjähtänyt viime vuosina aivan käsiin ja yritykset ovat ymmärtäneet sen markkina-arvon. Samaan aikaan niin monet nuoret tytöt ja vähän vanhemmatkin naiset haavailevat vaikuttajan työstä ja alalle tulee päivittäin uusia tulokkaita, jotka yrittävät lyödä kovasti läpi tiukan kilpailun.

Olen itse tehnyt vaikuttajan töitä nyt tosissaan parin vuoden ajan. Opiskelun ohessa homma meni luonnollisesti ja aikaa jäi tälle työlle hyvin. Nyt kun olen siirtynyt opiskelun ohella myös työelämään, koen syyllisyyttä siitä, etten voi olla enää niin paljon läsnä. Some on petollinen. Siinä missä toiset vaikuttajat elävät elämäänsä somessa 24/7, on myös vaikuttajia jotka jakavat elämästään vain murusia tai eivät varsinaisesti henkilökohtaista sisältöä ollenkaan. 

Olen taistellut itseni kanssa pohtien mihin suuntaan haluan lähteä omaa henkilöbrändiä viemään. Tulisiko mun vastata seuraajien viesteihin instagramissa myös keskellä yötä. Täytyykö postauksia tulla päivittäin. Pitäisikö mun jakaa myös entistä enemmän kosmetiikan ohella omaa henkilökohtaista elämää vai pitää sisältö vain kosmetiikassa. Tunne jatkuvasti riittämättömyyttä, kun seuraan somen tulvaa. Instagram on muuttunut mainoskanavaksi, jossa lähes kaikki seuraamani henkilöt mainostavat ja kehuvat aina jotain. Missä on se kriittinen ote ja negatiivinenkin palaute huonoista tuotteista ja asiakaskokemuksista? Itse välillä unohdan koko instagramin. Haluan elää myös itseäni ja läheisiäni varten. Kokea asioita hetkessä, ilman että mietin kuvaamista tai olisi puhelin ja kamera kourassa jatkuvasti. Sitten taas iskee todellisuus. Mutta tätähän ne seuraajat juuri haluavat nähdä... Epäonnistuinko taas?! 

Kysymys kuuluukin, koetaanko vaikuttajat niin luonnolliseksi osaksi somea, että myös itselle aikaa ottavat vaikuttajat ovat automaattisesti huonoja. Ajatellaanko, ettet tee työtäsi kunnolla, jos et ole heti haukkana vastaamassa seuraajien kommentteihin tai postaamassa kiinnostavaa sisältöä pitkin päivää vuoden jokaisena päivänä. Tältä se nimittäin tuntuu. Lukijat ja seuraajat kaikkoavat heti, jos somessa tulee parin päivän radiohiljaisuus. Instagramissa varsinkin tämä follow-unfollow meininki on nykyään enemmän sääntö kuin poikkeus. 


Kuva: Eija Ranua


Mikä vaikuttajan työssä on pielessä?

Kuten edellisistä kappaleista voitte huomata, vaikuttajan ammattikunta on vääristynyt. Teemme ympäripyöreää päivää, olemme tavoitettavissa jatkuvasti ja teemme työtä suurinpiirtein ilmaiseksi tai suurin osa ainakin aivan nälkäpalkalla. Olemme ihmisten viihdyttäjiä ja yrityksille oiva kanava markkinointiin, mutta odotukset ovat aivan törkeän korkealla.

Tämä ei kuitenkaan ole se isoin ongelma vaikuttajan työssä. Koen pahimmaksi ongelmaksi suoranaisen valehtelun, piilomarkkinoinnin, painostamisen ja alalla vallitsevan kiristelevän ilmapiirin yritysten ja vaikuttajien välillä. Aiheesta olen jutellut useiden vaikuttajien kanssa ja nämä ajatukset eivät valitettavasti ole vain minun mielipiteitä. 

Me vaikuttajat saamme yrityksiltä pr-lahjoja. Pr-lahjat ovat ilmaisia tuotteita, joita yritys haluaa markkinointitarkoituksessa lähettää testattavaksi. Näiden tuotteiden kohdalla ei kuitenkaan ole missään vaiheessa mitään velvollisuutta vaikuttajan puolelta markkinoida tai nostaa näitä kanavissaan esiin. Kun raha ei vaihda omistajaa, ei ole myöskään työvelvoitetta. Valitettavasti monet yritykset eivät tätä kuitenkaan ymmärrä. Jos postauksia ei ala lähetetyistä tuotteista kuulumaan niin turha haaveilla pr-lähetyksistä enää tämän jälkeen. Se luo paineen vaikuttajalle kirjoittaa kaikesta ja sanoa tuotteista vain hyvää. Some onkin täynnä tuotteista hehkuttamista ja tuntuu, ettei kukaan oikein koskaan sano mitään kriittistä tai huonoa. Mielenkiintoista on ollut myös itse seurata kollegoita, jotka hehkuttelevat tuotteita, joita minä monien muiden käyttäjien ohella olemme todenneet aivan umpisurkeiksi. Mutta koska vaikuttajan työ perustuu pitkälti myös näihin ilmaiseksi saataviin pr-tuotteisiin, jotta työ voi jatkua (sillä ei kenelläkään ole varaa ostaa jatkuvasti kosmetiikka uutuuksia testiin omasta budjetista), tulee paine ulkoapäin kirjoittaa ja kehua oikein olan takaa. Onko tämä sitten sitä rehellisyyttä ja reilua kuluttajia kohtaan? Tässä korostuu seuraajien lähdekriittisyys, mutta sen ei pitäisi olla näin. Vaikuttajan pitäisi olla rehellinen ja yritysten ymmärtää se, että vaikuttajien annetaan olla rehellisiä. Siihen se luottamus perustuu!

Pr-firmojen lisäksi markkinoille on tullut myös erilaisia markkinointi/pr-yrityksiä, jossa jokainen vaikuttaja voi hakea mukaan itseään kiinnostaviin kamppiksiin. Vaikka itsekin teen näiden kautta yhteistyötä (sillä nämä yritykset ja markkinoitavat tuotteet ihan oikeasti kiinnostavat minua), niin näissä yrityksissä vaikuttajien arvoja vasta poljetaankin. Palkkiona on automaattisesti joko vain se rasvapurkki tai tästä tehdystä postauksesta muutama hassu euro. Puhu siis oikeasti alle 10 euron palkkiosta! Näissä yhteistöissä on myös ongelmana se, että tuotteen saatuasi sinulla on 1-2 viikkoa aikaa kirjoittaa kyseisestä tuotteesta, postausluonnos ennakkotarkastetaan ja pahimmassa tapauksessa, jos yritys ei ole tyytyväinen kuvaan tai kirjoitukseesi, et saa edes julkaista mielipidettäsi. Ensinnäkin testaan aina itse tuotteita blogia varten vähintään kaksi viikkoa. Jos minulla on juuri menossa joku muu kamppis ja testaan toisen tuotesarjan tuotteita, en voi suorittaa testiäni loppuun, koska nämä pr-tuotteet pitää ottaa käyttöön heti että tuotteista saa edes viikon verran kokemusta. Ihonhoitotuotteita ei myöskään suositella vaihdettavaksi kerralla usein, sillä se saa ihon helposti reagoimaan ja herkistymään. Itse joudun näin tekemään, koska aikapaine aiheuttaa sen, että tuotteita ei muuten ennen julkaisua ehdi testata ollenkaan. Jos tuotteista ei kirjoita, niistä joutuu maksamaan sakkoa. Ja tosiaan yrityksellä on aina veto-oikeus, jos teksti ei heitä miellytä. Tämäpä vasta vaikuttajana olemista, kun sensuuri iskee päälle, jos sanamuodot on väärin.


Kuva: Eija Ranua


Toinen ongelma pr-lahjojen lisäksi on varsinaiset kaupalliset yhteistyöt. Yritykset edelleen arvostavat vaikuttajia aivan liian vähän. Samalla myös kuluttajilla on aivan vääristyneitä näkökulmia vaikuttajan työstä. Yritykset eivät halua maksaa vaikuttajille, etenkään mikrovaikuttajille. Ajatellaan, että ne ilmaiset legginsit tai rasvapurkki on korvaus työstä. Voi, kuvitelkaapa miten paljon huvittaa tehdä ilmaista työtä yritykselle, joka saa parhaimmillaan lisämyyntiä tuotteilleen, mutta joka antaa työstä korvaukseksi naamarasvan. Lähtisitkö sinä rasvapurkin takia töihin? Sitäpä minäkin... Kuluttajat taas karsastavat sanaa "kaupallinen yhteistyö". Ajatellaan, että maksettu yhteistyö on jotenkin manipuloiva. Sellaista ei ainakaan haluta tukea. Minulla on kaupallisissa yhteistöissä aina mentaliteetti, että puhun rehellisesti vaikka tuote olisi huono. Blogissani onkin nähty reilusti mielipiteitä huonoista tuotteista, jotka ei mulla toimi. Kaupallisuus ei ole siis manipulointia tai pelkkää kehumista. Otan yhteistöitä vain sellaisilta yrityksiltä, joiden tuotteiden takana voin seistä. Ei siis tarvitse kavahtaa kaupallisia yhteistöitä tai pelätä klikkaamasta affiliatelinkkejä. Linkkien kautta tehdyt ostot ei maksa sinulle yhtään enempää, mutta itse saan näin parin euron komission. Näiden komissioiden turvin blogi pyörii ja voin ostaa testiin uutuuksia ja kertoa niistä teille. Jos suomalainen kateus iskee päälle, niin voin kertoa, etten ole tässä työssä kyllä päässyt rikastumaan. Aivan päin vastoin, rahaa on palanut aika tavalla kosmetiikkahankintoihin yhteistöistä huolimatta. En vain voi käsittää miksi edelleen ajatellaan, että toisen menestys tai saatu palkkio on itseltä pois. 

Tällaisiin kummallisuuksiin, vääristymiin ja epäoikeudenmukaisuuteen olen itse parin vuoden vaikuttajataipaleen aikana törmännyt. Olen tästä kaikesta hämmästynyt ja ymmälläni. Näinkö meillä tämä markkinointi oikeasti toimii. Asioista ei puhuta niiden oikeilla nimillä ja siksi aiheesta liikkuu paljon väärää tietoa ja huhuja. Instagramissa myös paljon kohistaan, että vaikuttajien pitäisi merkitä kaupalliset yhteistyöt selkeämmin. Minäpä kohisen siitä, että niin kauan kuin yritykset pyrkivät vaikuttamaan joko suoraan tai välillisesti siihen, mitä vaikuttajat saavat sanoa ja miten tuotetta ulospäin markkinoidaan, niin niin kauan millään muulla ei ole minulle väliä!

Kommentoi sun ajatukset tästä jutusta olitpa sitten vaikuttaja tai kuluttaja. Haluan ehdottomasti kuulla mielipiteesi, vaikka sitten anonyymisti.
8 kommenttia on "Skandaalin käryä - vaikuttajamarkkinoinnin epäkohdat"
  1. Toi mitä kirjoitit noista kamppiksista, missä vaatimukset on hakea tyyliin kuu taivaalta vaan tuotepalkkiota vastaan, on mun mielestä jotain aivan kamalaa. Just ehkä viikko sitten näin taas yhden kampanjan, missä oli tosi kiinnostavia tuotteita, joita olisin mieluusti itsekin testannut, mutta vaatimukset siitä millaiset kuvat ja julkaisut _täytyy_ tehdä, oli jotain aivan naurettavaa. En tajua miten tässä kohtaa ei ymmärretä, että noi vaatimukset vaikuttajan työtä kohtaan täyttää täysin kaupallisen yhteistyön kriteerit ja siinä kohtaa vaikuttajalle kuuluisi maksaa rahallinen palkkio. Jos erikseen sanotaan millaisia kuvia pitää ottaa ja mitä niissä pitää näkyä sävymaailmasta alkaen, en todellakaan lähde purkkipalkalla itse tekemään sellaista työtä. Ja tää on vain mun mielipide, enkä näe lähtökohtaisesti vääränä sitä, jos joku toinen tällaiseen tarttuu. Toisaalta täytyy aina muistaa, että niin kauan kuin ihmiset tekee käytännössä ilmaiseksi näitä juttuja, yritykset myös jatkavat tätä ja olettavat muidenkin tekevän samoin. Miksi he maksaisivat, jos joku tekee kuitenkin saman ilmaiseksi? Eri juttu jos kyseessä on joku isompi nimi, mutta jos nyt puhutaan ihan mikrovaikuttajista.

    Toisaalta jonkun yksittäisen mikrovaikuttajankin on sen puoleen vähän paha lähteä sanomaan jollekin yritystaholle, että hei mä en suostu tähän vaan haluan jotain muuta, kun todennäköisesti siinä kohtaa yritys sanoo, että kiitos näkemiin. Ei toki välttämättä, sillä varmasti asiat on joidenkin kanssa myös neuvoteltavissa ja osa oikeasti kuuntelee vaikuttajia ja haluaa tulla vastaan. Mutta siis pelko on varmasti vaikuttajilla aina just se, että yhteistyöt loppuu eikä pr-lähetyksiäkään enää tule, jos ei suostu niihin ehtoihin, mitkä yritys on asettanut tai just vaikkapa kirjoita tuotteista, jotka saa testiin. Mä en itse lähtökohtaisesti ota testiin tuotteita, jotka ei mua kiinnosta ja joista en pystyisi kirjoittamaan, sillä en koe sen hyödyttävän itseäni tai sitä yritystä, joka haluaa pr-tuotteita mulle lähettää. Tokikaan kaikki ei voi itselläkään toimia, mutta aika pitkälti sitä jo tuotteita vastaanottaessa tietää onko niissä edes potentiaalia siihen, että ne toimisivat itsellä ja pääsisivät käyttöön. Jos tiedän jo heti, etten halua kyseisistä tuotteista kirjoittaa tai edes testata, en ota niitä vastaan.

    Tää on tärkeä asia mistä kirjoitit ja vieläkin tuntuu, että ihmisillä on tosi negatiivinen käsitys vaikuttajista. Vaikuttajien työtä ei arvosteta pätkääkään ja ajatellaan, ettei siitä edes kuulu maksaa korvausta. Jokainen on toki oikeutettu mielipiteeseensä, mutta musta tuntuu ettei monet ymmärrä sitä, kuinka paljon ne yritykset oikeasti saattaa hyötyä siitä, että vaikuttajat esittelee tuotteita ja linkittää niitä myyviin verkkokauppoihin. Se raha menee kaikki sille yritykselle, joten en ymmärrä miksi joidenkin mielestä siitä ei voisi edes pienenpientä siivua antaa sille vaikuttajalle, joka auttaa tuomaan tuotetta ihmisten tietoisuuteen ja joka on oikeasti käyttänyt aikaa ja vaivaa julkaisujen tekemiseen. Mutta kun "tää ei oo oikeeta työtä" niin ei tästä kuulu myöskään maksaa. Se on selkeesti siltä Matti Meikäläiseltä pois, jos vaikuttaja saa korvauksen tekemästään työstä tai "työstä", kuten monet ajattelee.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sulla on Linda tosi hyviä pointteja!

      Se on totta, että yritykset kääntyy aina niiden vaikuttajien puoleen seuraavaksi jotka tätä tekee ilmaiseksi. Mulla kävi esim juuri yhden vanhan yhteistyökumppanin kanssa niin, että kun ilmoitin etten tee yhteistöitä enää pelkästään pr kampanjoina niin yllättäen ei enää yhteistyö kiinnostanutkaan. Homma on se, että nyt kun verottajakin linjasi uudet säännöt pr tuotteiden verotuksesta, niin mietin entistä tarkemmin mistä ja mitä haluan. Ei ilmaisessa työssä ole mitään järkeä kun miettii miten hulluna tähän itselläkin kuluu viikko tasolla tunteja ja näistä tunneista ei saa euron euroa. Myös lukijoiden olisi se kiva tiedostaa, että jos sisältöjä tykkää lukea, niin bloggaajan tukeminen esim niiden affi-linkkien kautta ei ole heiltä pois vaan auttaa blogia pysymään hengissä.

      Ja tästäkin löytyi juuri yhdeltä toiselta vaikuttajalta instagramissa juttua ja laskelmia, miten hullua tulovirtaa yhden vaikuttajan postaus loppupeleissä yritykselle tuokaan. ja vielä mahdollisesti vuosienkin päästä julkaisusta. Joten ei siinä ilmaisessa työssä ihan totta vie ole kyllä mitään järkeä. Nykyään myös puhutaan että mikrovaikuttajat voivat olla markkinoinnissa jopa tehokkaampia kuin isot, vaikka seuraajia onkin vähemmän, koska näiden mikrovaikuttajien seuraajat ovat sitoutuneempia ja aidosti kiinnostuneita sisällöstä. Joten hyvät ja huonot puolet varmasti monen tyyppisessä vaikuttajamarkkinoinnissa :)

      Poista
  2. Tällai ihan tavan tallaajana arvostan että tuot tällaisia asioita julki. Täytyy sanoa, että suurin syy siihen miksi mua on vaikuttajat joskus ärsyttäneet on se, että saatua tuotetta kehutaan maasta taivaaseen tuotteena, joka suunnilleen pelasti meidän perheen tulevaisuuden mahtavuudellaan. Ja siinä kohta mä lakkaan lukemasta, koska se haisee niin voimakkaasti maksetulle mainokselle etten jaksa antaa sille huomiota, ja tuskin kiinnostun tuotteesta jos sen mainostus tuntuu feikiltä.

    Jotkut taas osaavat mainostaa niin, että ihan aidosti kiinnostun tuotteesta ja haluan tukea heitä klikkaamalla niitä affi-linkkejä, mutta yleensä tällaiset ihmiset on just niitä jotka ovat uskaltaneet postata myös vähemmän positiivisia sanoja käyttämistään tuotteista, niin muodostuu luottamus, että tämän vaikuttajan mielipiteeseen uskaltaa luottaa kun tietää ettei se kehu vaan "rahankiilto" silmissään.

    Että sikäli tosi harmi jos teiltä vaaditaan kohtuuttomia, koska eihän tollaisesta lopulta hyödy oikein kukaan?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tätä mä just ajan takaa! Kiitos viisaista sanoista :)

      Vaikuttajan työ on sinänsä hankalaa että meidän täytyy pysyä rehellisenä ja uskollisena lukijoihin ja seuraajiin päin, mutta kukapa firma haluaisi itselleen tai tuotteilleen negatiivista mainosta. Se on kuitenkin riski mikä yritysten on kannettava, koska kuten sanoit, päälleliimattu mainonta paistaa ja vie uskottavuuden sekä vaikuttajalta että yritykseltä. Itse olen aina korostanut rehellisyyttä tässä työssä, koska vain sillä tavalla olemalla aito oma itsensä ja kertomalla totuudenmukaisesti tuotteista, saa luottamuksen seuraajiinsa.

      Poista
  3. Mulla on samoja ajatuksia, varmaan samoista kamppiksista mistä sinä ja Linda puhutte, hirmu vaatimukset ja palkkio aika mitätön työmäärään nähden. Kun se ei ole vaan sitä että kuva napataan vaan itsekin pitää suunnitellä mikä päivä ja mihin kellonaikaan on hyvä luonnonvalo ja missä sen kuvan saa otettua. Ja aikataulu todella tiukka, vain pari päivää aikaa tehdä se työ. Itse haluan pitää tämän enemmän harrastuksena koska mulla on muu työ ja muitakin harrastuksia, tiedän että tämän bloggaamiseen saa halutessaan viemään ajan kaikelta muulta ja ei se ole sen arvoista loppujen lopuksi :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näin se just on. Yhden blogipostauksen tekeminen vaatii tuntien työn ja pelkästään jo huolellisen suunnittelut. Siihen sitten täydellisten ig kuvien nappaaminen vaatii valotukset ja kaikki tarkasti oikein. Ei se ole niin yksinkertaista että vaan räpsäistään joku otos olevinaan sinne päin varsinkin kun nykyään jo ihan amatööreillä on niin upeita kuvia instagramit täynnä :D

      Poista
  4. Tämä kateus tuleekin siitä että vaikuttajan suosio ja saamat yhteistyöt ja pr lahjat ovat julkisia ja tästä syystä muun menestys voi jotain ärsyttää jos itse ei vaikka saa haluamaansa tavaraa ilmaseksi :) Itse olen surkeistakin yhteistyöjutuista kieltäytynyt ja ilmaisista tavaroista jos ne eivät ole mielestäni ok tai jotain juttua vastaan odotetaan kirjoitusta. Pitäisi pysyä "true to yourself" eikä mennä sinne mihin sua vedetään narunpäässä. Toisaalta mulla ei ole mitään kiinnostuta ig-markkinointiin mutta blogin puolella olen valmis toisaalta pistämään työtunteihin aikaa. Toki blogin kanssa pidän myös rentoa otetta :) On hienoa että jotkut voivat menestyä vaikuttajina mutta ei se helppoa ole ja suurin osa yrittää juuri saada vaikuttajat tekemään ilmaista työtä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oon sun kans samaa mieltä. Tosi monet ottaa vastaan ihan kaiken pr:n ja tuotteet. Itse en tää näin edes verotuksellisista syistä saati sitten siksi että haluan vain ilmaista tavaraa. Jos joku tuote ei sovi mun aihepiiriin tai muutenkaan en pysty sitä allekirjoittamaan niin en mä sellaisesta rupea edes kirjoittamaan. Se on myös niin kovin kummallista että edes isot toimijat ei välttämättä tänäkään päivänä tiedä miten vaikuttajamarkkinointia käytännössä tehdään ja että siitä kuuluu maksaa kuten mistä vain työstä vaikuttajalle korvaus. Monet firmat haluaa vain ilmaista näkyvyyttä purkkipalkalla mikä on tosi kohtuutonta.

      Poista